قرارداد استفاده از علامت تجاري

ثبت شركت - ثبت برند - ثبت تغييرات شركت

قرارداد استفاده از علامت تجاري

۶۳ بازديد ۰ نظر

قرارداد استفاده از علامت تجاري

برخي از شركت ها مي توانند طبق قانون و قوانيني كه در نظر گرفته شده است، برند خود را واگذار كنند يا اجازه بهره برداري آن را به ساير شركت ها دهند. قرارداد استفاده از علامت تجاري بايد طبق قوانين و اصولي كه تعيين شده انجام شود تا به عنوان كپي برداري از برند ديگر محصولات به شمار نيايد.

با واگذاري برند يا اجازه بهره برداري از برند، شركت هاي ديگر مي توانند از برند مشابه اما به اسم يك فرد استفاده كنند. اگر شما قصد بهره برداري از برند هاي ديگر يا قصد واگذاري برند خود را داريد در ادامه با ما همراه باشيد تا اطلاعات بيشتري را در اختيار شما قرار دهيم.

قوانين قرارداد استفاده از علامت تجاري

علامت تجاري يا برند طبق قوانيني كه در اداره ثبت به تصويب رسيده مالكين برند مي توانند علامت تجاري خود را به ديگران واگذار يا اجازه بهره برداري برند خود را به ديگر اشخاص بدهند. به عنوان مثال برندي مانند شيرين كه توليد شيريني جات را دارد اجازه بهره برداري به توليد كننده ديگر شيريني با نام شيرين را مي دهد.

شما بايد در هنگام واگذاري به نكاتي توجه داشته و قوانيني را در نظر بگيريد. نكات و قوانين در اين رابطه را براي شما در ادامه خواهيم گفت:

در قرار داد استفاده از علامت تجاري براساس قانون ۱۴۱ بايد صريحاً به اين موضوع اشاره شود كه آيا صاحب برند اجازه بهره برداري به صورت انحصاري را مي دهد يا خير. يا به بيان ديگر مالك برند اجازه واگذار كردن برند را به شخص دوم مي دهد.

همچنين نكته مشابهي كه در خصوص قرارداد بايد به آن توجه شود اين است كه آيا گيرنده برند يعني شخصي كه اجازه بهره برداري برند به آن داده شده، مي تواند برند را به شخص ديگر واگذار يا اجازه بهره برداري از آن را به شخص ديگر (يعني شخص سوم) بدهد يا خير.

در صورتي كه انحصاري بودن يا غير انحصاري بودن قرارداد مشخص نشود در هنگام ثبت قرارداد تمامي اين مراحل به عنوان بهره برداري غير انحصاري به شمار مي رود. قرارداد استفاده از علامت تجاري در ابتدا به صورت غير رسمي بين دو طرف يعني مالك برند و اجازه گيرنده صورت مي گيرد.

پس از وارد شدن به مرحله رسمي قرارداد بايد اطلاعات و نكاتي در قرارداد به ثبت برسد. اين اطلاعات ضروري شامل: نام، نشاني دقيق، تابعيت شخص دوم يا همان فردي كه برند به آن واگذار شده و در صورت وجود نماينده قانوني وي تمامي اطلاعات ذكر شده بايد در قرارداد درج شود.

همچنين ممكن است مالك برند يا نشانه چندين محصول و توليدات متنوعي داشته باشد، اگر قصد بهره برداري از تعداد محدود يا مشخصي را به فرد گيرنده داده است، بايد در قرارداد ثبت شود.

قرارداد استفاده از علامت تجاري

مدارك مورد نياز جهت قرارداد استفاده از علامت تجاري

جهت اجازه بهره برداري از برند به اشخاص ديگر بايد مداركي به مراجع مربوطه تحويل داده شود تا مراحل قانوني به طور كامل طي شود. مدارك لازم جهت قرارداد استفاده از علامت تجاري به شرح زير است:

  • يك نسخه قانوني از امضاي مالك برند و اجازه گيرنده به مراكز مربوطه كه ثبت را انجام مي دهند، تحويل داده شود.
  • آخرين گواهي نامه در خصوص اعتبار  ثبت برند يا نشانه واگذار شده بايد تحويل داده شود.
  • مدارك نمايندگان قانوني بايد به مراكز معتبر تحويل داده شود. اگر جهت ثبت قرارداد وكيل قانوني كار هاي ثبت را انجام مي دهد يعني در واقع مالك برند يا اجازه گيرنده به عنوان نمايندگاني از اشخاص حقيقي باشند، بايد مدارك در خصوص وكالت و نمايندگي خود را در پرونده ثبت و ضميمه كنند.
  • تمامي رسيد پرداخت هزينه ها بايد به كارشناسان مربوطه تحويل داده شود.

انحصاري بودن يا غير انحصاري بودن قرارداد استفاده از علامت تجاري چيست؟

همانطور كه گفته شد جهت قرارداد بهره برداري از علامت تجاري بايد تمام شرايط بهره برداري از برند در تمامي قراردادها ثبت شود. يكي از نكات مهمي كه  بايد در قرارداد توجه شود، انحصاري يا غير انحصاري بودن برند واگذاري شده است.

منظور از انحصاري بودن قرار داد به اين معناست كه مالك برند به فرد كه اجازه گرفته است، اجازه واگذاري برند به شخص ديگري را مي دهد يا خير. در صورتي كه مالك برند قصد اجازه چنين قراردادي را به فرد گيرنده نمي دهد بايد در قرار داد ثبت شود در غير اين صورت اجازه گيرنده به راحتي مي تواند اجازه بهره برداري از برند را به شركت ديگري واگذار كند.

غير انحصاري بودن در واقع به اين معني است كه مالك برند اجازه بهره برداري از برند را به يك فرد يعني اجازه گيرنده داده و فرد گيرنده، اجازه بهره برداري برند را به اشخاص ديگر نخواهد داشت.

قرارداد استفاده از علامت تجاري تا چه مدتي اعتبار دارد؟

همانطور كه گفته شد قرار بهره برداري از علامت تجاري اين اجازه را به فرد اجازه گيرنده مي دهد كه از برند شخص ديگري استفاده كند. مدت زماني كه فرد اجازه گيرنده مي تواند از برند استفاده كند مدت محدود و مشخصي ندارد.

تا زماني كه صاحب برند و اجازه گيرنده به صورت توافقي قرارداد را فسخ نكنند، اجازه گيرنده مي تواند از برند استفاده كند و همچنين نيازي به تمديد قرارداد نخواهد داشت.

در نتيجه، جهت قرارداد استفاده از علامت تجاري بايد تمام قوانين رعايت شود تا دو طرف قرارداد دچار مشكلي در خصوص واگذاري برند نشوند. در واقع صاحب برند با واگذاري نشانه خود اجازه بهره برداري از برند خود را به شركت ديگر مي دهد.

اجازه دهنده يا صاحب برند بايد كيفيت محصولات اجازه گيرنده را به طور دقيق  كنترل كند. طبق قوانيني كه تصويب شده در صورتي كه مرغوبيت كالا اجازه گيرنده كنترل نشود، اعتبار قرارداد دو طرف هيچ ارزش و اعتباري نخواهد داشت.

در ادامه شما بايد براي قرارداد رسمي تمام نكاتي كه مد نظر داريد را به ثبت برسانيد مانند انحصاري بودن يا غير انحصاري بودن برند را، در قرارداد وارد كنيد. همچنين استفاده از برخي كالاهاي صاحب برند بايد مشخص شود تا اجازه گيرنده محدوديت استفاده خود را بدانند.

با رعايت تمامي اين نكات در خصوص واگذاري برند مي توانيد قرار داد كاملاً قانوني و رسمي داشته و در مراكز مربوطه به ثبت برسانيد.

 

شما عزيزان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد به لينك  ثبت فردا مراجعه كنيد يا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائيد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.