ثبت اختراع محصول غذايي

اختراع در صنعت غذايي بحث جديدي نبوده و بسياري از فعالان در اين حوزه تلاش مي كنند تا با ارائه جديدترين محصولات غذايي در اين صنعت به رقابت با يكديگر بپردازند. در اين زمينه شركت هايي موفق تر خواهند بود كه بتوانند محصولات تازه و نوين تري را با بهترين كيفيت ها روانه بازار كنند. برخي از اين اختراعات جديد مي توانند تحول عظيمي در اين صنعت به وجود آورده و نقطه عطفي در نوع و شيوه ارائه محصولات غذايي به حساب آيند.

ثبت اختراع محصول غذايي داراي مراحلي است كه بايد به صورت قانوني طي شود. شما با گذراندن اين مراحل قادر خواهيد بود تا محصول جديدي را به طبقه يا دسته بندي محصولات غذايي وارد كرده و عرضه كننده خدمات خلاقانه و نوآورانه اي در اين صنعت باشيد. براي ثبت اختراع محصول غذايي بايد با روندهاي قانوني و حقوقي آن آشنا بوده تا مورد سوء استفاده هاي احتمالي قرار نگيريد.

محصول غذايي جديد نياز به چه مجوزهايي دارد؟

بديهي است كه وقتي قرار باشد گام نوين و خلاقانه اي در هر حوزه اي برداريد، بايد مجوزهاي لازم در اين حوزه را دريافت نمائيد. بحث مواد غذايي به خاطر حساسيت هاي بالايي كه در رابطه با آن وجود دارد باعث سختگيري هاي دوچنداني در اين زمينه شده است. زيرا مواد غذايي به طور مستقيم با سلامت مردم جامعه ارتباط داشته و هرگونه كوتاهي در اين زمينه مي تواند عواقب جبران ناپذيري داشته باشد.

نكته مهم اين است كه شما بدون كسب مجوزهاي لازم نمي توانيد اين محصول را تحت عنوان برند خود عرضه كرده و به فروش برسانيد. در صورت مشاهده چنين شرايطي متخلف بوده و مورد پيگرد قانوني قرار خواهيد گرفت. بنابراين اخذ مجوز ضروري بوده و مستلزم به دريافت آن خواهيد بود.

به منظور دريافت مجوز براي ثبت اختراع محصول غذايي بايد به نهاد ها و سازمان هاي نظارتي و بهداشتي مراجعه كرده و نمونه اي از محصول خود را در اختيار آن ها قرار دهيد تا مورد بررسي و آزمايش هاي مورد نظر قرار بگيرد. پس از گذشت مدت زمان مشخصي نتيجه بررسي ها طي يك ابلاغيه به دست شما خواهند رسيد و در صورت دريافت تاييديه مي توانيد نسبت به توليد و عرضه آن به بازار اقدام نمائيد.

مرجع رسمي براي ثبت اختراع محصول غذايي

در ابتداي امر بايد از ضوابط و مقرراتي كه براي ثبت اختراع وجود دارد آگاه شده تا بتوانيد اقدامات مناسبي را در اين خصوص انجام دهيد. براي اين منظور به وبسايت رسمي موسسه پژوهش علوم و صنايع غذايي مراجعه كرده و از مفاد قوانين موجود در اين زمينه اطلاعات لازم را كسب نمائيد. همچنين در اين سايت بخش هايي وجود دارد كه مي تواند راهنماي شما براي پيشبرد ثبت اختراع محصول مفيد واقع شود.

پژوهشكده نام برده طي ابلاغيه عمومي اعلام داشته است كه از اين پس مسئوليت رسيدگي به ثبت اختراعات مرتبط با صنايع غذايي به اداره مالكيت صنعتي سپرده شده است. بنابراين براي پيگيري روند اداري و قانوني در اين زمينه به سايت اين سازمان مراجعه كرده و فرآيند ثبت اختراع خود را پيش ببريد.

ثبت اختراع محصول غذايي

ثبت اختراع محصول غذايي چگونه انجام مي شود؟

شما مي توانيد با مراجعه اينترنتي به سايت اداره مالكيت صنعتي تمام امور مربوط به درخواست ثبت اختراع را انجام دهيد. تاييد اختراع انجام شده توسط شما نياز به داوري هاي تخصصي دارد كه در روند ثبت برند انجام خواهد شد و نتيجه آن در اختيار شما قرار مي گيرد. اگرچه شما به صورت حضوري نيز مي توانيد اين فرآيند ها را پيگيري كنيد اما انجام اين فرآيندها به صورت اينترنتي و آنلاين باعث صرفه جويي در زمان و بسياري از هزينه هاي اضافي خواهد شد.

مدارك مورد نياز براي ثبت اختراع

براي اينكه درخواست شما مبني بر ثبت اختراع محصول غذايي جديد در سازمان هاي مربوطه مورد بررسي قرار بگيرد، بايد مداركي را براي اين سازمان ارسال كنيد تا مشخصات هويتي شما تاييد شده و روند ثبت به صورت قانوني پيگيري شود. بايد از مدارك شناسايي و هويتي مالك يا مالكان حقيقي يا حقوقي اختراع رونوشتي معتبر فراهم شود. اين رونوشت ها به همراه ادعانامه و ساير مداركي كه در زير اشاره مي كنيم بايد به اداره مالكيت صنعتي ارسال شود.

مهم ترين بخش مدارك، در واقع تهيه يك توصيف نامه دقيق و جزيي از اختراع جديد شما خواهد بود. بنابراين همين بخش است كه در داوري اختراع شما موثر بوده و مي تواند باعث تاييد يا رد اختراع شود. بنابراين تلاش كنيد تا با تهيه يك شرح كامل از جزئيات محصول غذايي جديد خود بتوانيد داوران را براي تاييد خود قانع نمائيد.

اگر اختراع شما داراي نقشه ها و طرح هايي است كه در روند ساخت آن موثر بوده اند، بايد از اين طرح ها رونوشتي تهيه شده و به ديگر مدارك موجود الحاق شوند. در آخر بايد يك چكيده مختصر و مفيد از تمام فعاليت هاي انجام شده خود در روند اختراع فراهم كرده و به عنوان حسن ختامي در اختيار داوران و كارشناسان اين سازمان قرار دهيد.

آيا براي ثبت اختراع محصول غذايي نياز به ارسال اظهارنامه است؟

شما براي انجام هر روند قانوني و حقوقي نياز به تهيه يك اظهارنامه داريد كه طي آن درخواست حقوقي خود را پيگيري نمائيد. بنابراين براي درخواست ثبت اختراع نيز بايد اظهارنامه اي در اين خصوص پر كنيد. اگر به صورت اينترنتي اقدام به ثبت نموده ايد، به سايت مراجعه كرده و اطلاعات خواسته شده در اين خصوص را وارد نمائيد. علاوه بر پر كردن اطلاعات و ارسال آن، بايد هزينه هاي مربوطه را نيز پرداخت كرده و فيش هاي آن را در هر مرحله به سازمان مربوطه تسليم نمائيد.

نكات قابل توجه در هنگام ارسال مدارك و اظهار نامه

توجه داشته باشيد كه اگر افراد ذي نفع در اين اختراع بيش از يك نفر باشند يا مالكيت به صورت حقوقي است، حتماً بايد مشخصات فردي و مدارك تمام مالكان حقيقي يا حقوقي اين اختراع فراهم شده و براي اداره مالكيت صنعتي ارسال شود. در صورت كوتاهي در اين زمينه، مشكلات بعدي به عهده متقاضي خواهد بود.

اگر قصد داريد ثبت اختراع محصول غذايي را به صورت اينترنتي انجام دهيد، نيازي به مراجعه حضوري براي تحويل مدارك نخواهيد داشت. تنها كافي است كه اين مدارك را اسكن نموده و فايل آن ها را در قسمت هاي مربوطه بارگذاري نمائيد. به اين صورت مي توانيد تمامي مدارك و اطلاعات مورد نياز را به همراه اظهارنامه براي مراجع ذي صلاح ارسال نمائيد.

هزينه ثبت اختراع محصول غذايي جديد

شما بايد در طول ارائه درخواست براي ثبت اختراع خود، هزينه هاي مرتبط با ثبت اختراع را انجام داده و فيش هاي واريزي را تسليم اين سازمان نمائيد. در صورتي كه در پرداخت اين هزينه ها كوتاهي كنيد، عواقب ناشي از رد يا لغو درخواست به عهده خود شما خواهد بود. در اين خصوص قيمت هاي مصوبي وجود دارد كه با مراجعه به سايت اداره مالكيت صنعتي مي توانيد از كميت و كيفيت آن آگاه شويد.

داوري و دريافت تاييديه

پس از انجام تمام مراحل اداري، نوبت به داوري اختراع خواهد رسيد. كارشناسان خبره اي در سازمان براي داوري هاي تخصصي در اين زمينه وجود دارند. اين داوران علاوه بر آزمايش هاي مورد نياز، بررسي صحت مجوزها و مطالعه جزيياتي كه شما در اختيارشان گذاشته ايد را در دستور كار قرار مي دهند.

پس از بررسي هاي لازم، تاييد يا رد نهايي اعلام شده و به شما ابلاغ خواهد شد. در صورت تاييد اختراع مي توانيد براي تكميل كارهاي اداري و دريافت ثبت اختراع جديد خود به محل اين سازمان مراجعه نمائيد. پس از انجام پرداخت هاي لازم، گواهي مبني بر ثبت اختراع محصول غذايي جديد به مالكان اين اثر اعطا خواهد شد.

شما عزيزان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد به لينك  ثبت فردا مراجعه كنيد يا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائيد.