ثبت محصول غذايي جديد

ثبت شركت - ثبت برند - ثبت تغييرات شركت

ثبت محصول غذايي جديد

۵۷ بازديد ۰ نظر

ثبت محصول غذايي جديد

امروزه برندهاي زيادي در حال فعاليت در حوزه مواد غذايي هستند. اين برندها از شهرت و محبوبيت بالايي برخوردار بوده و توانايي دارد تا محصولات جديدي را به اين بازار عرضه كنند. همانطور كه در تبليغات مشاهده مي كنيد هر روزه محصولات جديدي كه تركيبي از ديگر محصولات موجود در بازار است، توليد و عرضه مي شوند. معمولاً اين دسته از محصولات توسط كادرهاي مجربي كه در كارخانه ها در حال فعاليت هستند به اين مرحله راه مي يابند.

در حوزه محصولات غذايي، رقابت به اندازه اي گسترده است كه تمام صاحبان برندهاي بزرگ تلاش دارند تا با ثبت محصول غذايي جديد از ديگر رقباي خود سبقت بگيرند. ارائه محصولاتي كه خلاقيت بالايي داشته و از روش هاي نوآورانه براي توليد آن ها استفاده شده، داراي محبوبيت هاي زيادي بوده كه نه تنها ميزان فروش آن محصول بلكه ميزان كلي فروش آن برند را نيز افزايش خواهند داد. سعي مي كنيم تا در اين زمينه اطلاعات مفيدي را در اختيارتان قرار دهيم.

ثبت محصول غذايي جديد چگونه است؟

اگر شما به عنوان يك توليد يا عرضه كننده محصولات غذايي، محصول غذايي جديدي را توليد كرده ايد، بايد بدانيد كه ثبت اين محصول مانند ثبت يك طبقه جديد بوده و شما بايد روند اداري مربوط به اضافه كردن يك طبقه اضافي را در اداره مالكيت صنعتي طي كرده تا بتوانيد مجوز لازم براي ارائه چنين محصولي را در اختيار بگيريد.

مرحله اول؛ كسب مجوزهاي لازم

ثبت محصول غذايي جديد اگرچه به نظر سخت مي رسد اما اگر بتوانيد مجوزهاي بهداشتي آن را تهيه كنيد، كار چندان سختي نخواهد بود. شما بايد به سازمان هاي غذايي و بهداشتي مراجعه كرده و محصول جديد خود را براي انجام كارهاي اداري مرتبط معرفي نمائيد.

نمونه محصول شما توسط مراجع ذي ربط اخذ گرديده و بررسي هاي لازم در اين زمينه انجام خواهد شد. در اين مرحله بايد منتظر بمانيد تا هويت غذايي محصول جديد شما توسط كارشناسان اين سازمان ها تأييد شده و اجازه هاي بهداشتي و غذايي آن به شما داده شود.

پس از تأييد نهايي توسط اين مراجع شما قادر خواهيد بود تا محصول خود را به عنوان يك اختراع جديد غذايي ثبت نموده و آن را تحت عنوان برند خود به بازار معرفي نمائيد. همچنين اگر تمايل داشته باشيد مي توانيد اين محصول را تحت عنوان برند جديدي نيز به بازار عرضه كنيد كه با توجه به نداشتن تجربه مشتريان از نام برند جديد، احتمال شكست آن وجود دارد. بنابراين بهتر است براي معرفي و ثبت محصول غذايي جديد يا طعم هاي مختلف يك محصول قديمي از يك برند نام آشنا و قابل اعتماد در بين مشتريان استفاده كنيد.

مرحله دوم؛ ارسال اظهارنامه

در ابتدا لازم است بدانيد كه پر كردن اظهارنامه و ارسال آن به دو صورت دستي و آنلاين انجام مي شود. معمولاً روش اينترنتي آن به علت سرعت بالا و صرف كمترين هزينه ها بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرد اما در صورت تمايل هر دو روش قابل دسترس خواهد بود.

شما در اين مرحله بايد فرم اضافه كالا را تهيه نموده و پر كنيد يا در روش اينترنتي گزينه “مي خواهم يك اظهارنامه اضافه كالا / خدمات ثبت كنم” را پيگيري كنيد. در هر دو صورت بايد اطلاعات خواسته شده را وارد نموده و در صورت كاستي پرونده، بخش هاي خالي را پر كنيد. در صورتي كه نيازي به تكميل پرونده وجود نداشته باشد مي توانيد بقيه امور را به صورت آنلاين انجام دهيد.

در هر دو صورت حضوري و اينترنتي شما بايد مراحل بعدي را به صورت آنلاين پيگيري كنيد. براي اين منظور به سايت سازمان ثبت اسناد و املاك كشور مراجعه كرده و مطابق با موارد خواسته شده عمل نمائيد تا كارهاي مربوط به ثبت محصول غذايي جديد انجام شود.

مرحله سوم؛ پيگيري امور اداري و دريافت تاييديه

در اين مرحله نيز بايد منتظر بمانيد تا سازمان مالكيت صنعتي مدارك جديد شما را بررسي نموده و آن را بر اساس قوانين ثبت برند و افزايش طبقه به برند بررسي نمايد. در صورتي كه در رابطه با ثبت محصول غذايي جديد مشكل بهداشتي و حقوقي وجود نداشته باشد، تاييديه نهايي به شما ابلاغ خواهد شد تا بتوانيد گواهي هاي مربوط به اين افزايش طبقه را دريافت نمائيد.

هزينه ثبت محصول غذايي جديد

همانطور كه در بالا اشاره شد ثبت طبقه جديد به برند داراي مراحل مختلفي است كه هريك از اين مراحل شما را متحمل هزينه هايي خواهد كرد. براي دريافت مجوزهاي لازم درباره صلاحيت كلي محصول غذايي جديد، بايد طبق مصوبه هايي كه اين سازمان ها در اين خصوص دارند، هزينه هايي را پرداخت كنيد. اين سازمان ها دولتي بوده و اين هزينه ها دولتي به حساب مي آيند.

پس از آن در مرحله افزودن طبقه به برند بايد به اداره مالكيت صنعتي مراجعه كرده و كارهاي اداري اين افزايش را انجام دهيد كه داراي هزينه هاي مصوب شده توسط اين سازمان است. شما علاوه بر هزينه افزايش طبقه به محصولات خود با هزينه ارسال دوباره اظهارنامه را نيز بپردازيد. بنابراين شما از لحظه تصميم به افزودن يك طعم يا غذاي جديد به محصولات خود تا ثبت رسمي و قانوني آن بايد هزينه هايي را تقبل نمائيد.

آيا بدون كسب مجوز، مي توانيد محصول غذايي جديدي را ثبت كنيد؟

همانطور كه گفته شد براي ثبت محصول غذايي جديد، بايد اظهارنامه اي را تهيه كرده و آن را به سازمان مالكيت صنعتي تحويل نمائيد تا بررسي هاي لازم درباره محصول جديد شما را انجام داده و در صورت تأييد شما اجازه توليد و عرضه محصول جديد را خواهيد داشت.

زماني كه قصد ارسال اظهارنامه را داريد دو حالت براي درخواست اضافه كالا وجود دارد. در حالت اول شما قصد داريد طبقه شناخته شده اي را به برند خود اضافه كنيد كه در اين صورت با ثبت دقيق اين طبقه و محصولات و انجام بررسي هاي لازم، به راحتي مي توانيد تأييد نهايي را به دست آوريد.

اما در حالت دوم شما مي خواهيد طبقه اي را اضافه كنيد كه تا به حال در بازار موجود نبوده و هيچ شناخت و اطميناني درباره آن وجود ندارد. بديهي است كه بدون در دست داشتن مدارك و مجوزهاي لازم از سازمان هاي بهداشتي و نظارتي، درخواست شما براي اضافه كردن كالا يا خدمات رد خواهد شد. در اين صورت تنها هزينه هاي اضافه اي به شما تحميل خواهد شد.

بنابراين قبل از ارسال چنين اظهارنامه بدون فايده و تقبل خسارت هاي ناشي از آن، تلاش كنيد تا براي ثبت محصول غذايي جديد، مجوزهاي لازم را كسب كنيد. اگر شما كار خود را به درستي انجام داده باشيد، گرفتن اين مجوز ها كار چندان سختي نخواهد بود. البته دريافت اين اجازه هاي رسمي و كتبي منوط به پرداخت هزينه هاي مربوطه خواهد بود.

طبقه محصول غذايي جديد

توجه داشته باشيد كه شما زماني مي توانيد اين طبقه غذايي جديد را به برند موجود خود اضافه كنيد كه در حوزه فعاليت شما قرار داشته باشد. يعني هر طبقه به يك حوزه مربوط بوده و شما نمي توانيد طبقه يك حوزه را در حوزه ديگري اضافه كنيد.

بنابراين اگر محصول توليدي شما با حوزه فعاليت تان مطابقت نداشته باشد، نمي توانيد اين طبقه را در حوزه مذكور ثبت نمائيد. براي ثبت محصول غذايي جديد توليد شده مي توانيد برند جديدي را توليد نموده يا حوزه جديدي را به برند خود اضافه نمائيد. براي انجام اين كار بايد به قوانين ثبت برند در اين زمينه مراجعه كرده و مفاد مرتبط با آن را مطالعه نمائيد.

شما عزيزان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد به لينك   ثبت فردا مراجعه كنيد يا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.