هزينه ثبت برند لباس
شما در هر دسته و گروه توليدي كه در حال فعاليت باشيد تمايل به پيشرفت و گسترش كار خود خواهيد داشت. شناخته شدن محصول از مهم ترين مسائلي است كه تمام كارآفرينان به دنبال آن بوده و براي به دست آوردن آن تلاش مي كنند. برند يا نام تجاري عاملي است كه مي تواند شما را چند سال جلو انداخته و پيشرفت هاي قابل توجهي را به ارمغان آورد. اين اتفاق در صورتي رخ خواهد داد كه برند شما به اندازه كافي قدرتمند بوده و داراي جذابيت مناسبي باشد.
توليدي هاي پوشاك در ايران همواره با ارائه برندهاي مناسب مشكل داشته اند. ثبت يك برند ايده آل مي تواند باعث افزايش فروش و اعتماد بيشتر مشتريان شود. هزينه ثبت برند لباس به اندازه اي است كه شما مي توانيد به راحتي در اين زمينه سرمايه گذاري نموده و براي شهرت يافتن برند خود هزينه كنيد.
پوشاك از جمله محصولاتي است كه مشتريان تا به يك برند و مرغوبيت ساخت آن اعتماد نداشته باشند آن را خريداري نمي كنند. بنابراين پيش از توجه به برند، تلاش كنيد تا كيفيت لباس و پوشاك توليدي خود را به بهترين كيفيت ممكن رسانده تا زماني كه هزينه ثبت برند لباس را پرداخت مي كنيد نگراني بابت بازگشت اين هزينه ها نداشته باشيد.
آيا ثبت برند لباس الزامي است؟
توجه داشته باشيد كه حتي اگر شما اهداف بلند مدت و بزرگي براي كسب و كار توليدي خود نداشته باشيد نيز بايد نسبت به ثبت برند خود اقدام نمائيد. طبق قوانين بايد تمام كالاهاي موجود در بازار در يك طبقه خاص به راحتي قابليت تفكيك شدن داشته باشند. يعني هر فرد عادي بايد بتواند پوشاك مختلف را به وسيله برندهاي آن ها از يكديگر تشخيص دهد. بنابراين ثبت برند و پرداخت هزينه ثبت برند لباس از الزامات فعاليت در اين حوزه است.
هزينه ثبت برند لباس چگونه است؟
اداره مالكيت صنعتي، هزينه هاي لازم براي ثبت برند را بدون در نظر گرفتن حوزه فعاليت و طبقه محصول يا خدمت ارائه داده است. شما براي ثبت هر نوع برند با دسته بندي هاي مختلف بايد مراحل مشخصي را طي كرده و هزينه هاي دولتي مربوط به آن را پرداخت نمائيد.
اين هزينه هاي دسته بندي هاي مختلفي دارند و تقريباً همه اموري كه ممكن است در طي فرآيند ثبت برند رخ دهد توسط اين سازمان پيش بيني شده و قيمتي براي آن در نظر گرفته شده است. در ابتدا بايد بدانيد كه حقيقي يا حقوقي بودن نوع شخص در هزينه ثبت برند لباس بسيار مؤثر خواهد بود و افراد حقوقي تقريباً دو برابر مالكان حقيقي پول پرداخت خواهند كرد.
شما بايد براي ارسال اظهارنامه، نوع طبقه محصول، افزايش يافتن طبقه محصولات، تعداد كالاها، تمديد اعتبار برند، صدور گواهي المثني، صدور كپي معتبر، جريمه عدم تمديد اعتبار و بسياري از امور ديگر هزينه هاي مصوب شده اي را پرداخت نمائيد.
اين نرخ ها توسط اداره مالكيت صنعتي هرساله به تمام مؤسسات فعال در اين زمينه ابلاغ شده و همچنين در دسترس عموم قرار خواهد گرفت تا از بروز سو استفاده هاي احتمالي در اين زمينه جلوگيري شود. در ادامه قصد داريم تا برخي از مهم ترين بخش هاي هزينه ثبت برند لباس را بررسي كنيم.
حق ثبت اظهارنامه
معمولاً اين هزينه يكي از مهم ترين قسمت هاي هزينه ثبت برند لباس محسوب مي شود و همه افراد ملزم به پرداخت آن هستند. بسته به اينكه فرد متقاضي شخص حقوقي يا حقيقي باشد اين قيمت ها متفاوت خواهد بود. براي مالكان حقيقي اين قيمت به ازاي يك طبقه در حدود ۲۰۰۰۰۰ تومان و براي اشخاص حقوقي داراي قيمت دو برابري ۴۰۰۰۰۰ تومان خواهد بود.
توجه داشته باشيد كه اين هزينه ها به ازاي افزايش هر طبقه اضافي، افزايش خواهد داشت. يعني شما علاوه بر پرداخت هزينه هاي مذكور بايد به ازاي هر طبقه بندي اضافه براي شخص حقيقي ۲۰۰۰۰ تومان و براي مالك يا مالكان حقوقي ۴۰۰۰۰ تومان پرداخت نمائيد. گفتني است كه منظور از طبقه، دسته خاصي از حوزه فعاليت شما است كه قصد داريد در آن برند سازي نمائيد.
حق ثبت علامت تجاري
ارسال اظهارنامه با ثبت علامت تجاري كاملاً متفاوت است. بايد دقت داشته باشيد كه شما در مرحله نخست اقدامات درباره ثبت برند بايد اظهارنامه را ارسال نمائيد تا توسط مراجع ذي ربط مورد بررسي قرار بگيرد. اما ثبت علامت تجاري تقريباً مرحله نهايي اين پروسه بوده و شما با پرداخت هزينه ثبت برند لباس در اين مورد مي توانيد كارهاي اداري انتهايي را انجام داده و درخواست دريافت گواهي ثبت برند خود را ارائه نمائيد.
پرداخت اين حق ثبت نيز داراي دو دسته بندي حقيقي و حقوقي بوده و شما بايد به ازاي افزايش طبقه محصولات خود هزينه مازادي را پرداخت كنيد. شخص حقيقي براي حق ثبت بايد ۱۲۰۰۰۰۰ تومان و شخص حقوقي بايد مبلغ ۲۴۰۰۰۰۰ تومان را به محل شماره حساب هاي اداره مالكيت صنعتي واريز نمايد. حق ثبت علامت تجاري براي هر طبقه اضافه نيز براي اشخاص حقيقي ۱۰۰۰۰۰ تومان بوده و اين سهم براي مالكان حقوقي ۲۰۰۰۰۰ تومان است.
ساير هزينه ها
قسمت هاي مختلفي در پرداخت هزينه ثبت برند لباس وجود دارد كه مهم ترين و اساسي ترين آن ها در بالا اشاره شد. معمولاً بسياري از برندها اگر زير نظر يك فرد متخصص يا مؤسسه حقوقي ثبت برند كارهاي خود را انجام داده باشند، با پرداخت اين هزينه ها تقريباً كار برند سازي خود را به پايان خواهند برد.
اما برخي هزينه ها مانند اصلاح اظهارنامه، ايجاد هرگونه تغيير در اظهارنامه يا سند ثبت برند، رونوشت معتبر، صدور المثني، ثبت نقل و انتقالات مالكيت، ثبت اجازه بهره برداري از برند، تمديد اعتبار گواهي يا حتي جريمه عدم تمديد آن و… ممكن است در مواردي خاص پيش آمده و شما را متحمل هزينه هاي اضافي كند.
شرايط ثبت برند لباس
براي ثبت برند در ايران و بسياري از كشورها قوانين مشخص شده اي وجود و سازمان هاي مربوطه بر اساس اين قوانين درخواست ثبت يك برند را تأييد يا رد خواهند كرد. قوانين ثبت برند در ايران به طور كلي به رعايت موازين اخلاقي، شرعي و انساني در طراحي برند ها اشاره داشته و از ثبت بسياري از نام هاي تجاري كه به برندهاي معتبر شباهت دارند يا به نوعي كپي برداري از آن ها است، جلوگيري خواهد كرد.
اين حساسيت ها در ثبت برند لباس بيشتر از ساير حوزه هاي فعاليت است. زيرا اين منسوجات ارتباط مستقيمي با فرهنگ جامعه داشته و تأثيرگذار خواهند بود. همچنين علامت تجاري كه باعث گمراه شدن مخاطبان و اشتباه شدن اين برند با يك برند معتبر مي شود، قابل تأييد نخواهد بود. برند پيشنهادي توسط شما نبايد داراي محتوايي با اطلاعات گمراه كننده باشد. يعني اگر در متن برند شما به جزئياتي اشاره شده كه واقعاً در پوشاك توليد شده توسط شما استفاده نمي شود، نام موردنظرتان به سادگي رد خواهد شد.
در صورتي كه برند پيشنهادي به اندازه اي به برند معتبر شباهت داشته باشد كه منافع صاحب برند و ذي ربط را به خطر بيندازد، در ثبت آن ممانعت به عمل خواهد آمد. براي آگاهي بيشتر درباره شرايط ثبت اين برندها و هزينه ثبت برند لباس به مطالب تخصصي تر در اين زمينه مراجعه نمائيد و قوانين ثبت برند را به طور كامل مطالعه نمائيد.
توجه داشته باشيد اگر شما قبل از ارسال اظهارنامه با اين قوانين و مقررات آشنا شويد مي توانيد در انتخاب برند خود دقت بيشتري داشته و از هدر رفتن زمان و هزينه هاي جاري خود جلوگيري نمائيد.