(لوگوي موجود در عكس آخر مربوط به برند خاصي نمي‌باشد).

ثبت علائم تجاري مهم‌ترين كاري است كه مي‌توانيد براي اعتبار بخشيدن به آن‌ها انجام دهيد. علامت تجاري كلمه يا نمادي است كه براي متمايز ساختن كالا يا خدمات توليد كننده يا فروشنده خاصي استفاده مي‌شود.

علامت تجاري داراي ارزش اقتصادي ويژه‌اي مي‌باشد چون هر علامت تجاري، مخصوص كالا و خدمات خاصي است كه تنها براي فرد حقيقي يا حقوقي ثبت كننده آن علامت قابل استفاده است.

اطلاعاتي در مورد علائم تجاري

علائم تجاري با طراحي زيبا و ثبت شده بيشترين بازدهي را براي شما دارند.

براي ثبت علائم تجاري بهترين علامت‌ها مواردي هستند كه باعث گمراهي مشتري نشوند و متمايز و خلاقانه باشند. از لغت‌ها و كلمات، حروف، اعداد، تصاوير و تلفيقي از آن‌ها مي‌توان براي طراحي علامت تجاري و برند استفاده كرد. به ياد داشته باشيد كه براي ثبت علائم تجاري، طراحي لوگوي جذاب نيز ضروري است.

ثبت علائم تجاري براي موارد زير ممكن نيست؛

  • علائم دولتي و رسمي مانند نماد حلا‌ل‌احمر يا هر علامتي كه شبيه به آن‌ها باشد.
  • اسامي عام مانند اسم اشيا يا اسم محصول.
  • علائمي كه خلاف عفت عمومي باشند.
  • علائمي كه قبلا توسط ديگران در حوزه كاري مرتبط ثبت شده باشند.
  • علائمي كه نشان دهنده‌ي انتساب به اركان حكومتي باشند.

علامت‌هاي تجاري باعث مي‌شوند مشتريان سريع‌تر محصول را شناسايي كنند. علامت يا اسم انتخاب شده بايد نو و بديع باشد و قبلا توسط ديگران ثبت نشده باشد. براي اطلاع از اين كه علامت مورد نظر قبلا انتخاب شده يا نه ،آن را در سايت سازمان ثبت املاك و اسناد كشور ثبت و بررسي كنيد.اين سايت به منظور جلوگيري از درخواست ثبت علائم تكراري و اتلاف وقت طراحي شده است و به بانك اطلاعاتي علائم ثبت شده دسترسي دارد.

ثبت علائم تجاري براي چه كسب و كارهايي الزامي است؟

ثبت علائم تجاري براي برخي از كسب و كارها الزامي است.

ثبت علائم تجاري فقط در موارد خاصي الزامي است. فرد تاجر در ساير حوزه‌هاي كاري مي‌تواند از يك علامت تجاري استفاده كند، بدون آنكه آن علامت را به ثبت رسانده باشد.

محصولاتي كه ثبت علائم تجاري آن ها اجباري است عبارتند از:

  • داروها
  • مواد غذايي كه در ظرف و بسته‌بندي خاصي باشند
  • نوشيدني‌ها
  • لوازم آرايشي‌

ساير كسب و كارها نيز به دلخواه مديران مي‌توانند برندشان را ثبت كنند.

مزاياي ثبت علائم تجاري

ثبت علائم تجاري باعث انحصار آن به كسب و كار شما مي‌شود.

علامت تجاري ابزاري است براي بازاريابي و كسب شهرت براي شركت‌ها. ثبت علائم تجاري باعث مي‌شود شركت‌ها براي بهبود كارايي و اثربخشي و همچنين بهبود خدمات و رضايت مشتريان بيشتر تلاش كنند. مزيت ديگر ثبت علائم تجاري بدست آوردن شخصيت حقوقي و توانايي اخذ وام است.

مدارك مورد نياز براي تقاضاي ثبت علائم تجاري

مدارك مورد نياز براي تقاضاي ثبت علائم تجاري به شرح زيرمي باشد:

  • مدارك هويت اشخاص حقيقي
  • مدارك هويت اشخاص حقوقي
  • اگر برند لاتين باشد يا ريشه عربي داشته باشد متقاضي بايد كارت بازرگاني داشته باشد.
  • نمونه علامت
  • متقاضي بايد مداركي نشان دهنده‌ي فعاليت وي در زمينه معيني كه مي‌خواهد علامت مربوط به آن را ثبت كند، ارائه دهد.
  • چنانچه متقاضي قصد استفاده از حق تقدم را داشته باشد، بايد مدارك مربوط به آن را به همراه اظهارنامه ارائه دهد.
  • كپي جواز تاسيس بهره برداري، پروانه ساخت و يا هر گونه مجوز فعاليت (براي اشخاص حقوقي)
  • مهر شركت
  • اگر متقاضي ثبت، خارجي باشد بايد معادل ارزي هزينه‌هاي ثبتي را بپردازد.

مراحل ثبت علائم تجاري

نمونه گواهي ثبت علائم تجاري

اطلاع از مراحل لازم براي ثبت علائم تجاري به شما كمك مي‌كند كه راحت‌تر پيش برويد و مدارك لازم براي هر قسمت را پيش از نياز تهيه كنيد. مراجل صبت علائم تجاري عبارتند از؛

۱-انتخاب علامت جذاب، بديع و زيبا.

براي اجراي اين مرحله مي‌توان از راهنمايي طراحان و كارشناسان در اين زمينه بهره‌مند شد.

۲-در اين مرحله  استعلام نماييد كه عين يا شبيه علامتي كه قصد ثبت آن را داريد قبلاً در همان طبقه ثبت شده است يا نه. در صورت وجود كمترين شباهت بين علامت تجاري مورد نظر شما و برندي كه قبلا در همان طبقه ثبت شده تقاضاي شما رد خواهد شد.

۳-در اين مرحله مدارك مورد نيازي را كه در قسمت قبل توضيح داديم تهيه كرده و ارائه مي‌دهيد.

۴-در اين مرحله با ورود به سايت مركز مالكيت معنوي، اظهارنامه ثبت علائم تجاري را تكميل كرده و مدارك خود را بارگزاري كنيد و هزينه مربوطه را پرداخت نماييد.

پس از طي اين مراحل در سامانه براي شما برگه‌اي نمايش داده مي‌شود كه بايد آن را پرينت كنيد و با مراجعه به يكي از دفاتر اسناد رسمي اقدام به تاييد اطلاعات وارد شده در سامانه نماييد. سپس از دفترخانه مذكور گواهي امضاء و فرم تاييد اطلاعات كاربري دريافت كنيد و با وارد كردن اطلاعات اين فرم در سامانه، نام كاربري و رمز عبور دريافت نماييد. جهت پيگيري و اقدامات بعدي بايد از طريق همين نام كاربري و رمز عبور اقدام كنيد.

۵-پس از آنكه تقاضاي ثبت علائم تجاري شما توسط  كارشناسان و رئيس اداره علائم تجاري بررسي وتاييد شد، براي شما پيامكي ارسال مي‌شود كه ثبت علائم تجاري مورد تقاضاي شما از سوي اداره علائم تجاري بلامانع تشخيص داده شده است و در اين مرحله بايد به صورت حضوري به اداره مالكيت معنوي مراجعه و اقدام به تشكيل پرونده فيزيكي علامت تجاري خود نماييد و براي اين منظور بايد حتماً تصوير برابر اصل كليه مداركي كه در سامانه بارگذاري نموده ايد را با خود به همراه داشته باشيد.

۶-بعد از اقدام به تشكيل پرونده فيزيكي علامت تجاري ، موضوع تقاضاي ثبت علائم تجاري شما به روزنامه رسمي ارسال ميگردد و براي شما امكان واريز هزينه روزنامه رسمي نوبت اول  فراهم مي شود كه بايد هزينه را پرداخت كنيد و پس از سپري شدن حدوداً يك هفته از پرداخت هزينه، روزنامه مذكور چاپ و به آدرس شما ارسال مي شود

۷-در آخرين مرحله ، با در دست داشتن مداركي يك نسخه از روزنامه مذكور و يك نسخه از اظهارنامه علامت تجاري و ۱۰ نمونه از علامت تجاري در ابعاد ۶*۶ مجدداً به اداره مالكيت معنوي مراجعه نماييد و ضمن ارائه رسيد، سند علامت تجاري خود را تحويل بگيريد.

شما عزيزان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد به لينك  ثبت شركت در  ثبت فردا مراجعه كنيد يا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائيد.