قوانين ثبت برند چيست؟

ثبت شركت - ثبت برند - ثبت تغييرات شركت

قوانين ثبت برند چيست؟

۶۳ بازديد ۰ نظر

برند يا نام تجاري يكي از مهم ترين مباحثي است كه جهت پيشرفت هر نوع تجارت و كسب و كاري ضروري به نظر مي رسد. امروزه در دنيايي زندگي مي كنيم كه برندهاي معتبر سهم بزرگي از بازار را در اختيار گرفته اند. بنابراين بايد برندي را براي خود ثبت نمائيد كه از جذابيت و گيرايي كافي برخوردار باشد و بتواند در اين بازارهاي نفس گير به رقابت بپردازد. معمولاً با يك مشاوره تخصصي و گاهي سپردن كار به دست كاردان ها مي توانيد برند ايده آلي را جهت شناخته شدن محصولات خود دست و پا كنيد.

قبل از آغاز هر گونه اقدامي در زمينه برند سازي، بايد با قوانين ثبت برند آشنا شويد. اين كار باعث مي شود كه شما درك درستي از نحوه انتخاب داشته باشيد. از طرفي با رعايت اين قواعد در حين كار مي توانيد در زمان و هزينه خود صرفه جويي كنيد. اين قوانين توسط اداره مالكيت صنعتي تبيين شده و در اختيار عموم قرار گرفته است كه همه از اين قوانين و بندهاي مختلف آن آگاه شوند.

چرا براي ساخت برند قوانين سختگيرانه اي وجود دارد؟

قوانين ثبت برند در ايران تقريباً سخت گيرانه است و بسياري از افراد تمايل دارند كه چرايي آن را بدانند. در اين زمينه بايد گفت كه در حقيقت اين سختگيري ها جهت حفظ منافع صاحبان برندهاي بزرگ صورت مي گيرد. زيرا اگر برند شما به برند مشهوري نزديك باشد ممكن است منافع مادي و معنوي صاحبان برند و ذي‌نفعان آن ها دچار خسارت شود.

از طرفي سختگيري زيادي جهت انتخاب نام هاي خاص وجود دارد كه باعث مي شود اشخاص حقيقي يا حقوقي براي خود نام هاي مخالف موازين اخلاقي، شرعي و انساني انتخاب نكنند و از طرفي اين نام ها تضادي با فرهنگ جامعه نداشته باشد. همانطور كه مي بينيد هر يك از بندهاي موجود در قوانين ثبت برند دلايل و ادله محكمي داشته و جهت حفاظت از نفع و يا جلوگيري از يك ضرر تبيين شده اند.

اداره ثبت علائم تجاري -  قوانين ثبت برند

قوانين ثبت برند چيست؟

عواقب ناشي از رعايت نكردن قوانين ثبت برند

به بسياري از كارآفرينان و صاحبان تجارتي كه قصد ساخت يك برند ايده آل را دارند توصيه مي شود كه در ابتدا قوانين ثبت شده را مطالعه كرده كه از بايد ها و نبايد هاي اداره مالكيت صنعتي كه مرجع اصلي و رسمي ثبت برند در ايران است، مطلع شوند. در اين صورت مي توانند در زمان و بسياري از هزينه هاي خود صرفه جويي نمايند.

اگر شما برندتان را ملزم به رعايت اين قوانين نكرده باشيد، بايد خود را براي عواقب آن نيز آماده كنيد. زيرا پس از تسليم اظهارنامه، جزئيات درخواست شما و برند پيشنهادي تان مورد بررسي اين سازمان قرار گرفته و در صورتي كه مغايرتي با اين قوانين وجود داشته باشد درخواست شما رد خواهد شد. رد شدن درخواست به اين معنا است كه شما بايد آن را دوباره اصلاح كنيد كه در اين صورت هزينه هاي اضافه اي به شما تحميل خواهد شد.

ممكن است با رعايت نشدن يك سري از قوانين ثبت برند، صلاحيت شما براي كسب يك برند به طور كامل لغو شود. بنابراين قبل از اعمال هرگونه اقدامي در زمينه برند سازي، تلاش كنيد كه حتماً از مفاد اين قوانين و بندهاي آن آگاه شده و با يك دانش كافي نسبت به انتخاب برند خود اقدام نمائيد. با دانايي عمل كردن بهتر از حل كردن مشكلات و عواقب ناشي از كوتاهي ها خواهد بود. توجه داشته باشيد تا زماني كه به مرحله دريافت گواهي ثبت برند نرسيده ايد، اين برند متعلق به شما نخواهد بود.

قوانين ثبت برند چيست؟

پيشرفت هاي قوانين ثبت برند

اين قوانين نيز همانند ساير امور دائماً در حال بهتر شدن و پيشرفت است. به گونه اي كه در گذشته استفاده از عكس، رنگ، شكل، عدد يا حروف به عنوان يك علامت تجاري صحيح نبوده است اما امروزه اجازه استفاده از اين علامت ها و تصاوير به راحتي در اختيار عموم قرار گرفته است.

اين قوانين در حدي بروزرساني شده اند كه شما حتي مي توانيد يك صداي خاص يا استشمام يك بوي خاص و منحصربه فرد را به نام خود ثبت كنيد. همچنين در برخي از برندها از علامت هاي چند بعدي براي بسته بندي ها استفاده مي شود و از نظر قوانين ثبت برند مشكلي در اين زمينه وجود نخواهد داشت. همچنين همانطور كه در رقابت هاي ميان برندها مي بينيد، يك رنگ خاص نماد يك شركت بزرگ بوده و هيچ شركت ديگري در اين زمينه حق استفاده از آن رنگ خاص را در تبليغاتش نخواهد داشت.

اين علامت ها در صورتي كه تمام شرايط، ويژگي ها و قوانين ثبت را رعايت كرده باشند مي توانند به راحتي ثبت شده و مورد استفاده قرار بگيرند. البته اين آزادي ها در تمام كشورها وجود ندارد و برخي كشورها هنوز سختگيري هاي فراواني جهت ثبت برند اعمال مي كنند. جهت آگاهي كامل از قوانين ثبت برند در ايران حتماً اين مقاله را تا انتها مطالعه كنيد.

قوانين ثبت برند چيست؟

بايدها و نبايدها در قوانين ثبت برند

قوانيني كه توسط اداره مالكيت صنعتي و در حوزه ثبت برند جمع آوري شده، مجموعه اي از بايدها و نبايدهايي است كه بايد توسط متقاضيان ثبت برند در كشور رعايت شود. متقاضيان تنها در صورتي موفق به ثبت برند خواهند شد كه اين قوانين را سر لوحه انتخاب برند خود قرار داده باشند. در ادامه بخشي از مواردي كه موفق به دريافت تاييديه نهايي از مراجع ذي ربط نخواهد شد را بررسي خواهيم كرد.

  • استفاده از واژه هاي عمومي؛ اگر شما به عنوان مثال نام “ماكاروني” را براي فروش محصولات ماكاروني خود انتخاب كنيد، اين نام به خاطر عام بودنش رد خواهد شد.
  • استفاده از نشانه ها و علامت هاي رسمي سازمان ها و كشورها؛ اگر شما پرچم، علامت يا نشانه يك كشور، سازمان يا حزب خاصي را به عنوان برند خود انتخاب كنيد، درخواست شما پذيرفته نخواهد شد.
  • استفاده از كلمات توصيفي؛ شما نمي توانيد از كلماتي مانند عالي، زيبا، شيرين، بهترين و… به عنوان برند خود استفاده كنيد.
  • استفاده از علامتي مخالف موازين اخلاقي، شرعي و انساني؛ اگر برند انتخابي شما نوعي هنجار شكني به حساب آمده و شامل علامت، كلمه يا تصويري مخالف موازين گفته شده باشد، قطعاً رد خواهد شد.
  • استفاده از علامت هاي فريب دهنده؛ برخي از واژه ها يا تصاوير مي توانند مصرف كنندگان را درباره محل جغرافيايي، مبدا، كيفيت محصولات و ماهيت فعاليت شما به اشتباه بيندازند. در اين صورت استفاده از آن ها ممنوع خواهد بود.
  • استفاده از علامت مشابه و عادي؛ برندي كه انتخاب مي كنيد بايد محصول شما را از محصولات مشابه متمايز كند. در صورتي كه علامت اين ويژگي را نداشته باشد، رد خواهد شد.
  • استفاده از علامتي كه برند ديگري در آن حق تقدم دارد؛ تاريخي كه شما درخواست ثبت برند خود را ثبت مي كنيد، اهميت دارد. اگر شخص حقيقي يا حقوقي پيش از شما اين نام را ثبت كرده باشد، درخواست شما لغو خواهد شد.

قوانين ثبت برند چيست؟

آيا مي توان درخواست ثبت برند را لغو كرد؟

بر اساس قوانين ثبت برند، از زمان ارسال اظهارنامه تا زماني كه اين برند توسط اداره مالكيت صنعتي تاييد خواهد شد، شما فرصت داريدكه در صورت نياز درخواست خود را لغو نمائيد. البته بايد بدانيد در اين صورت هيچ يك از وجوهي كه پرداخت كرده ايد به شما بازگردانده نخواهد شد. در صورتي كه ابلاغيه تاييد برندتان را دريافت كنيد ديگر نمي توانيد اقدامي در خصوص لغو برند انجام دهيد.

شما عزيزان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد به لينك   ثبت فردا مراجعه كنيد يا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.