قوانين ثبت برند

ثبت شركت - ثبت برند - ثبت تغييرات شركت

قوانين ثبت برند

۶۷ بازديد ۰ نظر

قوانين ثبت برند

برند سازي يكي از مهم ترين مباحث ارتقا يك حوزه از فعاليت هاي اقتصادي است. اين برندها هستند كه باعث مي شوند محصولات و كالاهاي شما در بين مشتريان شناخته شده و باعث افزايش فروش مي شود. بنابراين سعي كنيد برند مناسبي را انتخاب كرده و همه تلاش تان را براي محبوب كردن آن انجام دهيد.

ثبت برند در جهان و همچنين ايران داراي قوانيني است كه توسط سازمان هاي مرتبط وضع مي شود. شما براي ثبت علامت تجاري خود بايد با قوانين ثبت برند آشنا شده و آن ها را رعايت نمائيد تا در حوزه كاري خود و پيشرفت هاي آينده مشكلي نداشته باشيد. اگر از همين ابتداي كار به فكر جهاني كردن برند خود هستيد بايد با قوانين بين‌المللي آن نيز آشنا شده و در آغاز كار خود را به رعايت آن ها ملزم نمائيد.

تعريف نام تجاري از ديدگاه قوانين ثبت برند

از نظر قوانين موجود در اين زمينه و طبق ماده ۳۰؛ علامت، نام تجاري و علامت جمعي تفاوت هايي با يكديگر داشته و براي هركدام تعريف مخصوصي وجود دارد. اما اگر بخواهيم خلاصه و به زباني ساده اين تعاريف را بيان كنيم. برند به هر نشان قابل رويتي گفته مي شود كه مي تواند يك محصول يا كالا را از ساير محصولات مشابه خود متمايز كرده و مبدا و كيفيت خدمات موجود در محصول را نمايش دهد.

چه كساني حق استفاده از برند را دارا هستند؟

طبق قوانين ثبت برند، تنها شخص يا اشخاصي كه اقدام به ثبت برند نموده باشند اجازه استفاده حقيقي و حقوقي از اين برند را دارا هستند. اين ثبت برند بايد طبق قوانين و مقررات رسمي كشور و از طريق مجاري قانوني صورت گرفته باشد.

طبق ماده ۳۱ قانون؛ اين شخص يا اشخاص در اين صورت حق بهره مندي انحصاري از اين نشان تجاري را خواهند داشت. ساير افراد در صورت استفاده از برند و اعتبار آن بدون اجازه صاحبان نشان تجاري متخلف بوده و مي توانند مورد پيگرد قانوني قرار بگيرند.

سامانه استعلام برند تجاري - قوانين ثبت برند

 طبق قوانين ثبت برند چه علامت هايي قابل ثبت نيستند؟

طبق ماده ۳۲ قانون، علامت هاي تجاري خاصي هستند كه امكان ثبت آن ها وجود ندارد. اين موارد زماني كه شما اظهارنامه خود را ارسال مي كنيد مورد بررسي قرار گرفته و تأييد يا رد مي شود. بنابراين بهتر است اين موارد را به خوبي مطالعه كرده و قبل از ارسال اظهار نامه، نام تجاري مورد نظر خود را از اين جهات مورد بررسي قرار دهيد.

  1. نام اظهار شده توسط شما بايد با موازين اخلاقي و شرعي متناسب باشد. از طرفي اين برند نبايد به گونه اي باشد كه موجب بر هم زدن نظم عمومي باشد.
  2. اگر اين نام تجاري قبلاً توسط شخص حقيقي يا حقوقي ديگري ثبت شده باشد امكان ثبت آن براي شما وجود نخواهد داشت.
  3. در صورتي كه در تاريخي زودتر از تاريخ درخواست شما نام تجاري دقيقاً همانند نام تجاري شما ثبت شده باشد، طبق قوانين ثبت برند درخواست شما لغو خواهد شد.
  4. گاهي شما قصد داريد تا از برند شخص ديگري در يك طبقه محصولات غيرمشابه استفاده نمائيد. در اين صورت فقط در حالتي نام شما مورد بررسي قرار مي گيرد كه طبقه شما به منافع تجاري مالك برند مشابه آسيبي وارد نكند.
  5. اگر برندي كه شما معرفي كرده ايد نتواند ميان خود و ساير محصولات مشابه موجود در بازار تمايز و تفاوت قابل ملاحظه اي ايجاد كند، ثبت نخواهد شد. زيرا اين موضوع به منافع مالك برند قبلي آسيب خواهد زد.
  6. در صورتي كه برند شما به گونه اي طراحي شده باشد كه معرف مبدا جغرافيايي خاصي بوده اما شما در آن منطقه اسكان نداريد، امكان ثبت آن به دليل امكان گمراهي مشتريان وجود نخواهد داشت.
  7. اگر برند شما پرچم، نماد نظامي كشور يا ساير كشورها، سازمان هاي بين‌المللي يا كنوانسيون هاي تحت حمايت آن ها را عيناً تقليد كرده باشد امكان ثبت آن طبق قوانين ثبت برند وجود نخواهد داشت. حتي اگر اين برند حاوي نمادها به صورت اختصاري يا مثلاً حروف اول اين مضامين باشند نيز به همان منظور قبلي تلقي شده و ثبت نمي شوند. البته در صورتي كه اين مورد خاص توسط مقام مسئول و ذيصلاحي مجوز يافته باشد، قابل دريافت خواهد بود.
  8. در صورتي كه نام معرفي شده توسط شما شبيه به يك برند معتبر خارجي يا ترجمه اي از آن باشد و در كشور براي آن محصول يا مشابه آن برند معروفي در حال فعاليت باشد، امكان ثبت اين برند به شما داده نخواهد شد.

موارد نام برده بخشي از قوانين ثبت برند بوده كه توسط سازمان هاي مرتبط مورد توجه قرار دارد. بنابراين توصيه مي شود قبل از هرگونه اقدامي براي ارسال اظهارنامه خود، با در نظر داشتن موارد نام برده نسبت به انتخاب برند خود تلاش نمايند.

آيا مي توان اظهار نامه ثبت برند را مسترد كرد؟

طبق ماده ۳۳ و ۳۵ قوانين ثبت برند در ايران براي ثبت برند بايد اظهارنامه اي را تهيه نموده و آن را به اداره مالكيت صنعتي تسليم كنند تا درباره ثبت برند مذكور تصميم گيري هايي اتخاذ شود. در اين اظهارنامه بايد حوزه فعاليت، طبقه بندي محصول يا محصولاتي كه قصد برند سازي براي آن ها را داريد و تعداد اين كالاها را مشخص نمائيد.

طبق قوانين شما بايد هزينه هاي دولتي و حق الزحمه مربوط به اين ثبت برند را پرداخت كرده و اظهار نامه را تسليم نمائيد. اگر شما به هر دليلي قصد داريد تا اظهارنامه خود را مسترد كنيد بايد اين كار را قبل از ثبت نهايي انجام دهيد. قابل ذكر است كه هر گونه اقدامي پس از تأييد نهايي قابل قبول نبوده و هيچ هزينه اي به شما برگردانده نخواهد شد.

مراحل اعتراض به رعايت نشدن قوانين ثبت برند

در برخي موارد صاحبان تجارت و كسب و كار ها نسبت به رعايت نشدن قوانين مربوط به ثبت برند اعتراض دارند. گاهي برخي از اظهارنامه ها به دليل نقض شدن قوانيني مانند عدم متمايز ساختن محصول مورد نظر از محصولات مشابه خود رد مي شوند.

در اين صورت مالك برند مي تواند نسبت به اين مساله اعتراض نشان داده و تا يك ماه پس از تاريخ انتشار آگهي فرصت دارد متن اعتراضي خود را به اداره مالكيت صنعتي ارائه دهد. پس از تسليم اعتراض نامه، اين اداره به مدت بيست روز به متقاضي مهلت مي دهد تا دلايل خود را براي اعتراض طي يادداشتي ارائه نمايد. اين اعتراض نامه مورد بررسي قرار گرفته و درباره آن تصميم گرفته خواهد شد.

آيا صاحبان برند هاي بزرگ مي توانند ديگر برندها را ابطال نمايند؟

گاهي برخي از صاحبان تجارت هاي بزرگ كه داراي برندهاي معتبر و معروفي هستند، نسبت به ثبت برندهاي مشابه جديد اعتراضاتي دارند. اين اعتراض مبني بر اين است كه اين ثبت جديد مي تواند منافع ذيصلاحي را تحت تأثير قرار داده و آن ها را متحمل ضرر نمايد.

اگر عامل اعتراض كننده طي ادله محكمي بتواند به اداره مالكيت صنعتي ثابت كند كه برند جديد قوانين ثبت برند را رعايت نكرده و به حقوق مادي و معنوي برند مورد نظر آسيب وارد شده است، اين اعتراض رسيدگي خواهد شد. در صورتي كه قوانين ماه ۳۰ و ۳۲ رعايت نشود مي تواند مورد بررسي مجدد قرار بگيرد. در اين صورت صاحب برند اصلي مي تواند درخواست ابطال برند جديد را نموده و پيگيري هاي لازم را انجام دهد.

شما عزيزان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد به لينك   ثبت فردا مراجعه كنيد يا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.