ثبت برند تجاري  :از آنجايي كه رقابت در بازار تجاري بسيار افزايش پيدا كرده است بسياري از افراد اقدام به ثبت برند تجاري مي كنند تا برند و علامت مخصوص به خودشان را داشته باشند. يكي از مهمترين ويژگي هايي كه ثبت برند تجاري دارد اين است كه توسط افراد بسياري شناخته مي شود و آن را تنها به نام كالا و يا محصول شما مي شناسند. علامت هاي تجاري در حافظه بصري ماندگار مي ماند و به همين دليل است كه بسياري از افراد تلاش مي كنند براي محصولات خود لوگو و يا برند خاصي طراحي كنند. زماني كه ثبت برند تجاري شما به درستي انجام شود ماندگاري آن در اذهان مردم افزايش پيدا مي كند. به عنوان مثال بايد بدانيد كه شركت اپل به دليل لوگوي خاصي كه دارد مشهور شده است.

يكي از نكاتي كه در مورد ثبت برند تجاري اهميت بسياري دارد و شما بايد به اين نكته توجه زيادي داشته باشيد اين است كه، آن برند به خوبي فعاليت مورد نظر شما را نشان دهد. شما مي توانيد در طراحي آن از حروف و يا اعداد استفاده كنيد و اگر فرد ديگري از برند و تصوير شما استفاده كند با او به صورت قانوني برخورد مي شود. شما در هنگام ثبت برند تجاري خود بايد دقت داشته باشيد كه آن برند و تصوير شما توسط فرد ديگري مورد استفاده قرار گرفته نشده باشد، چرا كه در اين صورت با شما برخورد قانوني خواهد شد. هر عدد و يا حروفي را نمي توانيد در تصوير برند خود استفاده كنيد و شما بايد براي آگاهي از اين علائم در مورد آنها به درستي تحقيقات لازم را انجام دهيد. به طور كلي برخي از علامت ها قابليت ثبت ندارند كه آنها را در ادامه مورد بررسي قرار مي دهيم.

ثبت برند تجاري

ثبت برند تجاري

چه علامت هايي نمي توانند شامل ثبت برند تجاري شوند ؟

همانطوري كه بيان كرديم برخي از علامت ها هستند كه در ثبت برند تجاري قرار نمي گيرند و شما نمي توانيد از آنها استفاده كنيد كه آنها عبارتند از :

  1. اگر آن برند به خوبي نتواند خدمات و يا كالاي يك موسسه را از ديگر كالاها و موسسات متمايز كند قابليت ثبت شدن ندارد.
  2. در صورتي كه برند مورد نظر شما با قوانين اسلام و شرع مطابقت نداشته باشد از آن نمي توانيد استفاده كنيد.
  3. اگر در مورد مبدا جغرافيايي آن محصول در ذهن افراد گمراهي به وجود آورد نمي توانيد از آن استفاده كنيد.
  4. اگر در آن از ساير نشانه هاي ديگري كه شناخته شده هستند استفاده كنيد با شما برخورد قانوني خواهد شد، بنابراين سعي كنيد برند شما ويژه و خاص باشد.

مدارك مورد نياز براي ثبت برند تجاري :

همانطوري كه مي دانيد براي ثبت هر چيزي به مداركي نياز داريد كه اين مدارك بسيار مهم هستند، با فراهم كردن اين مدارك مي توانيد اقدام به ثبت برند تجاري خود نماييد كه اين مدارك عبارتند از :

ثبت برند تجاري

ثبت برند تجاري

  1. بايد دو نسخه از اظهارنامه علامت و برند مورد نظر خود را تكميل كنيد و آن را تحويل دهيد.
  2. تمامي مداركي را كه هويت متقاضي فرد حقيقي را نشان مي دهد را بايد تحويل دهيد. اين مدارك شامل كپي كارت ملي و كپي شناسنامه مي باشد. اگر اين افراد حقوقي باشند بايد آخرين روزنامه رسمي را مه نشان دهنده مديريت او است و همچنين كپي كارت ملي و شناسنامه خود را تحويل دهد.
  3. در صورتي كه تقاضاي ثبت برند تجاري توسط نماينده شركت انجام شود بايد مدارك خود را كه به صورت قانوني تنظيم شده است را تحويل دهد.
  4. ده نمونه گرافيكي و يا كپي از آن نمونه را بايد در اندازه ۱۰ در ۱۰ تحويل دهد.
  5. در صورتي كه برند و علامت شما سه بعدي مي باشد بايد تصوير آن را به گونه اي ارائه دهيد كه از تمامي زوايا قابل تشخيص باشد.
  6. مداركي را كه نشان مي دهد شما در آن حوزه مربوط كه مي خواهيد برند آن را ثبت كنيد فعاليت داريد را بايد ارائه دهيد. پروانه كسب يكي از مدارك مهمي مي باشد كه اگر شركت شما داراي اين پروانه است آن را بايد تحويل دهيد.
  7. اگر متقاضي ثبت برند تجاري بخواهد از حق تقدم استفاده كند بايد مدارك مربوط به حق تقدم خود را به صورت كامل ارائه دهد. يكي از نكاتي كه در اين مورد اهميت دارد و بايد به آن دقت داشته باشيد اين است كه همزمان با تسليم اظهارنامه بايد مدارك حق تقدم را هم تحويل دهيد.
  8. يك نسخه از شرايط و ضوابطي كه در مورد علامت تجاري شما وجود دارد را تحويل دهيد، اين نكته بسيار اهميت دارد كه اين نسخه بايد توسط فرد صلاحيت داري تاييد شود.
  9. تمامي هزينه هاي پرداختي ثبت برند تجاري را بايد پرداخت كنيد و رسيد آن را ضميمه پرونده درخواست ثبت برند خود نماييد.

ثبت برند تجاري

ثبت برند تجاري

ويژگي هاي مهم براي ثبت برند تجاري :

براي ثبت برند تجاري خود دقت داشته باشيد كه برند شما بايد ويژگي هاي خاصي داشته باشد كه آنها عبارتند از :

  1. ابداع و نوآوري :

برند و علامت مورد نظر شما كه براي محصولات خود انتخاب كرده ايد بايد از خلاقيت و نوآوري بهره مند شده باشد. به عبارتي بايد بدانيد برند مورد نظر شما به هيچ عنوان نبايد تكراري باشد.

  1. عدم ايجاد اشتباه در نظر مشتري :

علامت تجاري انتخاب شده شما بايد شفافيت، صداقت و روشني داشته باشد، در واقع بايد دقت داشته باشيد كه برند مورد نظر خود را به گونه اي ترسيم كنيد كه موجب انحراف در ذهن افراد بيننده نگردد.

  1. تمايز و تشخيص :

يكي ديگر از ويژگي هاي مهمي كه در ثبت برند تجاري بايد به آن دقت داشته باشيد داشته باشد اين است كه آن را بتوانيد با ديگر علامت هايي كه مشابه آن هستند به خوبي تشخيص دهيد. شكل آن بايد به گونه اي باشد كه توسط افراد عادي به خوبي تشخيص داده شود.

شما عزيزان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد به لينك ثبت شركت در سايت  ثبت فردا مراجعه كنيد يا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائيد.